Autófesték és autófényezési segédanyagok egy helyen!

autófesték

A Mipa festékboltjaiban autófesték és autófényezési segédanyagok egy helyen megtalálhatók. Miért fontos ez? Az autók sérülése esetén nem kell időt tölteni azzal, hogy több helyről összeszedjük a javításhoz szükséges anyagokat. A Mipa gépjármű fényezési színspektruma 50.000 különböző színárnyalatból tevődik össze, ami kiemelkedő a többi gyártó által kínált rendszerekhez képest. Ez a korszerű technológia garantálja, hogy a gépjármű javítása a megfelelő színárnyalattal valósuljon meg. Nézzük mit is jelent ez a valóságban. Mi történik autónkkal egy sérülés esetén?

Az autók nemcsak egy baleset során sérülhetnek meg. A mindennapi használat során is igénybe vételnek vannak kitéve. Gondoljunk csak a napjainkban gyakran előforduló szélsőséges időjárási körülményekre, mint például a jégesőre vagy szélviharokra. A jégeső komoly károkat okozhat autónkban. A jégdarabok a motorháztetőre pattanva behorpaszthatja, felsértheti felületét. Azonban nemcsak a szélsőséges időjárás veszi igénybe a gépjárművünket. Az eső, illetve a havazás, de még a fokozott páratartalom is roncsolja a fémfelületeket. Az apró, szabad szemmel nem is látható sérülésekbe hatolva komoly károsodásokat, rozsdásodást okoznak. A rozsda tulajdonképpen a fém felület oxidációja, mely azokon a helyeken alakul ki először, ahol nedvesség éri az autót. Ez általában a küszöbök és az alváz. A rozsda hatására a felületek kilyukadhatnak, ebben az esetben karosszéria lakatost kell keresnünk, mert a javítási munkálatokat szakembernek kell elvégeznie.

Az autófényező keze alá már a karosszéria lakatos által javított autó kerül. Az autófényező munkájának egy jelentős részét a csiszolás teszi ki. A nagyjából tíz munkafázisból álló autófényezés négy fázisát a csiszolás képezi, amit általában kézzel végeznek és különböző fajtájú csiszolópapírokat használnak. A csiszolópapírok erősségét a felületükön megtalálható csiszolószemcsék mérete határozza meg. Minél nagyobb a szemcse, annál durvább a csiszolópapír.

Henelit üvegszálas kitt 1kgAz első csiszolást követi az alapozás, mely a rozsdásodás elkerülése érdekében a munkafolyamat elengedhetetlen részét képezi. Az alapozó anyagot általában ecsettel viszik fel a felületre, majd száradni hagyják. Száradást követően sérült autók esetén gitteléssel töltik ki a repedéseket, réseket. Legelterjedtebb az üvegszálas kittek használata. Az üvegszál miatt nagy rugalmassága és kiváló tartóssága van a kezelt felületnek. A kittet műanyag spatulyával viszik fel a felületre, majd a száradási fázis következik.

A kitt száradását követően újabb csiszolást végeznek. Ezt a csiszolást már finomabb csiszolópapírral végzik, apróbb, óvatosabb mozdulatokkal, hogy a felesleges kittet eltávolítsák a felületről.

A következő munkafázis az úgynevezett füllerezés. A füller egy töltőalapozó, amely az apróbb rések kitöltésére alkalmas. A füller korróziógátló adalékkal van ellátva, és jó tapadással rendelkezik, a száradási ideje függ a felvitt anyag vastagságától.

A füller száradása után kezdődhet a fényezés. A fényezni nem szánt felületeket takarópapírral kell bevonni azért, hogy ne szennyeződjenek. A festést fényező kamrában végzik, amit más néven hőkamrának vagy fényezőkabinnak is hívnak. Ebben a kamrában speciális hőmérsékleti körülményeket tudnak létrehozni, annak érdekében, hogy minél hatékonyabb legyen a festés folyamata. Fényezés előtt a felületet portalanítani, majd zsírtalanítani kell. A pormentes környezet fontos annak érdekében, hogy a fényezéskor porszemek még véletlenül se kerüljenek a felületre. A porszemek odatapadva a festékbe rücskös, egyenetlen felületet eredményeznek. Éppen ezért nem ajánlatos fényezést garázsban végezni.

Védőoverál fényezéshezA festés megkezdésekor a fényezőkabint 20-25°C-ra temperálják, és bent kezdik meg az autó, fényezésre nem szánt részeinek kiragasztását, hogy annak ideje alatt az autó fel tudja venni a kabin hőmérsékletét. A ragasztást követően kezdődik maga a fényezés, melyet szórópisztollyal végeznek. A festékszóró pisztoly használata nagy kézügyességet és szakértelmet igényel. A fényező kabinban munkát végző festőnek védenie kell egészségét, ezért védőeszközöket kell használnia munkája során. A maszkon kívül kesztyűt és védőoverallt kell hordania, mert a vízbázisú festékek a környezetre kevésbé ártalmas anyagok, azonban a bőrön keresztül felszívódhatnak. Felszívódást követően károsítják az idegrendszert, májat és a vesét. Ezeket az egészségkárosító hatásokat a védőfelszerelések viselésével ki lehet küszöbölni. A fényezéskor a festékrétegek mennyiségét a festék színárnyalata határozza meg. Világosabb színek esetén elég lehet a kétszeri festés, viszont sötétebb színeknél három vagy négy réteg festék is szükséges lehet. A rétegek felvitele között meghatározott időt várni kell. Egy teljes autó fényezéséhez általában 2-4 liter festék szükséges.

A legtöbb esetben a fényezést az autó lakkozása követi. Általában 1-3 rétegben viszik fel a lakkot. Az utolsó lakkréteg felvitele után szárítási fázis következik. A fényezőkabinban megemelik a hőmérsékletet 60°C-ra, melyben az autó 30-40 perecet tölt el. A gépjármű kihűlését követően az autó összeszerelhető, azonban használatba vétele még nem ajánlott. 24-72 óra pihenés szükséges, ezt nevezik kikeményedési fázisnak. A kikeményedés a tartósság miatt fontos. Nem ajánlott 3 napig vegyszeres vízzel lemosni az autót, mert még kárt tehet a frissen fényezett felületben.

Ha nincs sérülés az autón, akkor sem árt évente kétszer políroztatni. A polírozás az autó alapvető ápolásának része kell, hogy legyen, segítségével megelőzhető a festék lepergése, felpattogzása. Ahhoz lehet a leginkább hasonlítani, amikor pedikűröshöz megyünk, aki a száraz kicserepesedett bőrünket lecsiszolja, eltávolítja, majd ápoló szerrel kezeli, hidratálja azt. Az autófényező a gépjárművek pedikűröse.

A legfontosabb azonban a megelőzés. Az autópiacon sok használt autó cserél gazdát. Mi sem veszünk olyan autót, melyen esztétikai hibák vannak, ezért igyekezzünk megelőzni ezek kialakulását. Autónk rendszeres karbantartása, állagmegóvása nagy szerepet játszik a megelőzés folyamatában. Az autófényező szakemberek tanácsai alapján néhány sérülést egy kis odafigyeléssel ki tudunk küszöbölni. Néhány alapvető jó tanács a felelős autótulajdonosok részére:

  • Kerüljük a gépi autómosók használatát, mert karcolhatják a festék felületét. Ez könnyen vezethet a festék felpattogásához, apró szabad szemmel alig látható sérülésekhez.
  • Minden tavasszal végezzünk alapos felni és alvázmosást. Télen az alvázra az útszórás során használt só rátelepedhet, ami az alváz rozsdásodását eredményezi. Az időjárási körülmények, az eső hatására is kezdődhet rozsdásodás.
  • Minden autómosás esetén tisztítsuk meg a felniket is. A felnikre rakódott fékport autómosáskor el kell távolítani, mert ezek a felrakódások károsítják a felnit.
  • A kialakult rozsdát azonnal kezelni kell. A nagyfokú rozsdásodást nehéz megállítani és a javítás költségei is emelkednek a rozsda súlyosságának és a sérült felület nagyságának arányában.
  • Évente vigyük el políroztatni autónkat, hiszen a rendszeres ápolást meg fogja hálálni nekünk.

A megelőzés mellett kiemelkedően fontos, hogy kezelésükhöz, ápolásukhoz minőségi anyagokat használjunk. A Mipa autóipari termékeit professzionális felhasználók számára fejlesztették ki Németországban. A Mipa festékboltokban autófesték és autóápolási segédanyagok egy helyen érhetőek el, német minőségben, de hazai áron.