Az alvázvédelem segít autója állagmegóvásában

Az alvázvédelem szerepe abban rejlik, hogy megóvja autóját legnagyobb ellenségétől, a rozsdától. A rozsda a fémek felületén oxidáció által keletkezett réteg. A rozsdásodást a nedvességen kívül a levegő szén-dioxid tartalma, valamint a savak és a sók is elősegítik. Az autók piaca tele van használt gépjárművekkel, ezért fontos felhívni a figyelmet azokra az eljárásokra, melyek támogatják karbantartásukat, állagmegóvásukat. A szabad ég alatt parkoló autók ugyancsak nagy igénybevételnek vannak kitéve, hiszen nincsenek védve az időjárás károsító hatásaitól. A szabadban álló autóknak óhatatlanul romlik az állapota: mattul a fényezése, elöregednek a tömítések, elindul a rozsdásodás. Legtöbbször a műszaki vizsgálaton derülnek ki a rejtett, kevésbé észrevehető hibák.

A vaslemezből készült gépjármű részek az idő múlásával oxidálódnak. Ezt az oxidálódást tovább rontja az utak sózása, illetve a különböző sérülések, mint például a kőfelverődés okozta anyagkárosodások. A korrózió általában két fő irányból támad:

  • A kerékjárati ívek irányából
  • Azokból az üregekből, ahol a pára lecsapódik vagy víz éri.

Néha csak azt tapasztaljuk, hogy a festék púposodni kezd, a púp alatt pedig ott rejlik maga a rozsda.

Az alvázvédelem segítségével a rozsdásodás visszafordítható és további terjedése is meggátolható. Az alváz- és üregvédelem első lépése az autó állapotának felmérése, különös tekintettel azokra a területekre, ahol a sár megáll. Vannak könnyen észrevehető felületek, mint például a küszöb, ahol hamar észrevesszük a rozsda legapróbb jeleit is, azonban vannak rejtett részek, melyek vizsgálatához az autó megemelésére, sőt néhány alkatrész leszerelésére is szükség van. Fel kell tárni az estlegesen már kilyukadt részeket, melyet rendbe kell hozni, hiszen célunk az eredeti állapot visszaállítása és nem a probléma elfedése kell, hogy legyen. Érdemes ezeket a munkálatokat szakműhelyben elvégeztetni, hiszen ott rendelkezésre áll a megfelelő műszerezettség és szakértelem, mind az autó vizsgálatára, mind a javításra. A kisebb lyukak eltávolítására folyékony fémet is használhatunk. Ez egy kétkomponensű, nagy réskitöltő képességű, acéltartalmú epoxiragasztó. Öt perc alatt megköt, ezért gyorsan kell dolgozni vele.

rozsdapassziválóA következő lépés a lúgos alvázmosás, a szennyeződések eltávolítására. A lúgos kémhatású tisztítószerek leoldják a felrakódott zsírt és olajokat. Az alvázvédelem több napot is igénybe vesz, mivel a száradási idővel számolnunk kell. A kezeléshez használt anyagokat ugyanis kizárólag száraz felületre lehet felvinni. Ezt követően vizes bázisú rozsdapassziváló szert alkalmaznak, amely megakadályozza az oxidációt úgy, hogy elzárja a levegőtől a rozsdás felületet, meggátolva a rozsda továbbterjedését. A rozsdapassziváló szer úgy működik, hogy a rozsda vas-dioxidját vas-tiroxiddá alakítja, amely stabil vegyület, ezáltal megáll a korrózió. A passziváló szer felvitele ecsettel történik. Ha a kezelendő felületet hőpisztollyal melegítjük, látványosabb eredményt érhetünk el. Fontos, hogy kizárólag minőségi anyagokkal dolgozzunk, mert csak így garantálható a folyamat eredményessége és tartóssága.

A további lépések közé tartozik a korróziógátló alapozó felvitele, majd az üregvédelem.

Az alváz és üregvédelemnél használt szerek esetében az alábbiakra kell odafigyelnünk:

  • Az anyag felülfesthető-e? Ha célunk a védelem utáni festés, mindenképpen a célnak megfelelő anyagot használjuk. Vannak olyan szerek, melyek nem felülfesthetőek, ezért mindenképpen tájékozódjunk a választás előtt.
  • Az alváz- és üregvédő színe is fontos, ha felül szeretnénk festeni. A festék színéhez közelebb álló árnyalatot válasszunk.
  • A felvitel módja: Kapható spray kivitelű szer, mely kisebb javításokhoz kiváló. A dobozban forgalomba kerülő termékek használatához szórópisztolyra van szükség, a nagyobb felületet érintő munkáknál ajánlott a használata. Kisebb munkák elvégzésére a spray költséghatékonyabb megoldásnak bizonyul.

 

Az autóápolás fontossága az állagmegóvásban:

A megfelelő és rendszeres autóápolás hozzájárul a karosszéria állapotának megóvásához. Mire figyeljünk oda az ápolásnál? Néhány dolog különösen fontos:

  • Érdemes minden tavasszal alvázmosást végeztetni, a télen felrakódott szennyeződések eltávolítására.
  • Autómosásnál tisztítsuk meg a felniket is a lerakódott fékportól. Hosszú évekkel meg lehet hosszabbítani a gumik és a felnik élethosszát a megfelelő ápoló szerek használatával.
  • Az autómosáshoz használjunk puha szivacsot, illetve mikroszálas törlőkendőket.
  • Ha a mosás során rozsdát látunk, minél előbb kezeljük

Állagmegóvás védőbevonatok alkalmazásával

A védőbevonatok feladata, hogy a nedvességet és az oxigént távol tartsa a fém felületétől. A védőbevonatot csak fémtiszta felületre vihetjük fel, mert ha szennyezett felületet vonunk be az alatta dolgozó rozsda megrepeszti annak felületét és úgynevezett rozsdarobbanás következik be. A védőbevonatok lehetnek fémesek és nem fémes védőbevonatok. A nem fémes védőbevonatok közé tartoznak a festékek, zománcok és lakkok. A védőbevonatok másik csoportja a fémes anyagból készült bevonatok. Ilyenkor a felületet egy korróziónak jobban ellenálló fémmel vonják be. Erre leggyakrabban cinket használnak olcsósága miatt.

Sok olyan festéket hirdetnek a gyártók, melyek nem igényelnek alapozást. Ez azonban nem teljesen igaz. Az a festék, amit közvetlenül rozsdás felületre lehet alkalmazni, csak ún. futórozsda esetén lehet közvetlenül a rozsdára felvinni. A málló, leváló részeket mechanikusan el kell távolítani. A festék felvitelére a tagolt felületek esetén az ecset a legmegfelelőbb szerszám. A festéket egyenletesen kell elteríteni, hogy már az első réteg is takarjon. Nagyobb sík részeken használható henger is, de érdemes ezt követően is elsimítani a felületet egy ecset segítségével, hogy egyenletesebb réteget kapjunk. Figyeljünk oda, hogy a keletkező buborékokat eldolgozzuk. Olyan hengert válasszunk, ami oldószerálló, és a kezelendő felülethez illeszkedjen a mérete. A sarkok és élek kenését ne hagyjuk ki, mert ezek a területek a rozsdásodás elsődleges gócai. Erre a műveletre is optimálisabb az ecset használata. A megfelelő felület védelmet a legalább két rétegben felhordott festék biztosítja, esetenként még egy harmadik réteg vékonyan felvitt festékre is szükség lehet. A bitumen bázisú alvázvédők kiváló rezgéscsillapító tulajdonsággal bírnak, ezért kerékdobok festéséhez előszeretettel használják.

Alvázvédelemnél használt segédeszközök

autófestékAz alváz kezelésének megkezdése előtt érdemes átgondolnunk, hogy mire is lesz szükségünk a kezelés során. Nem csak a kezeléshez, ápoláshoz elengedhetetlen segédanyagokat kell megvásárolnunk, hanem az azok felviteléhez, használatához szükséges eszközöket. Nem árt, ha a műveletet védőruhában végezzük, főleg, ha festékszórót vagy spray kivitelű terméket használunk. Védőoverálok minden festékbolt polcán megtalálható termékek. Viseletük kényelmes, és megakadályozza saját ruhánk, testünk szennyeződését. A festékek kenésénél használjunk védőkesztyűt a bőrünk megóvása érdekében. Festékszóró és spray használatakor viseljünk védőmaszkot, mert a légutak védelme is nagyon fontos. A légzőrendszerünkön keresztül a vegyi anyagok bejuthatnak szervezetünkbe, számos anyag irritálhatja a légutakat és a nyálkahártyát. Gondoljuk át, hogy a festékeket, alapozót milyen Szájvédő maszktechnikával szeretnénk használni. Ennek megfelelően szerezzünk be ecsetet. Az a jó, ha több féle méretben is vásárolunk, mert a sarkos részek kenéséhez a kisebb ecsetekkel könnyebb elvégezni a mázolást. Az alvázvédelem megkezdése előtt mindenképpen gondoljuk át a ránk váró feladatokat és ennek megfelelően egy előre elkészített listával érdemes felkeresni a festékboltot.